Voor wie?

Psychotherapie

In een eerste gesprek worden de hulpvragen van ouders en het kind of de jongere besproken. Soms worden enkel de ouders uitgenodigd op dit eerste gesprek, maar meer is het aangewezen om het kind of de jongere reeds hierbij te betrekken.

Tijdens het intakegesprek worden de moeilijkheden, krachten en verwachtingen in kaart gebracht. Verder bekijken we of therapie aangewezen is en op welke manier deze zal verlopen. De frequentie en duur van het therapeutisch proces is afhankelijk van de hulpvraag en gebeurt steeds in overleg met ouders en kind. Bij aanvang van het therapeutisch proces kunnen ouders en kinderen gevraagd worden om vragenlijsten in te vullen om zo een beter zicht te krijgen op de ernst van de moeilijkheden of hoe deze door de verschillende gezinsleden gepercipieerd worden. In de therapie wordt gebruik gemaakt van o.a. gesprekstechnieken, speltherapie, creatieve technieken en dramatherapie.


Na het opstarten van de therapie zullen de ouders op regelmatige basis terug uitgenodigd worden om het therapieverloop te bespreken en waar nodig bij te sturen.


Indien nodig of gewenst kan er steeds overleg gepland worden met andere instanties (CLB, school, enz.).


EMDR:

EMDR (Eye Movement Desensitization and Reprocessing) is een erkende en wetenschappelijk onderzochte benadering. Dit is een therapie voor mensen die last blijven hebben van de gevolgen van een schokkende ervaring of traumatische beleving. 

Meer informatie kan u vinden op volgende pagina: Wat is EMDR? – EMDR


















Diagnostiek

Intelligentieonderzoek (6 tot 17 jaar): Gedurende 1,5 tot 2 uur wordt er een test afgenomen om de cognitieve mogelijkheden in kaart te brengen. Na verwerking van de testafname worden de resultaten in een verslag uitgeschreven en opgestuurd naar de ouders. Er wordt hiervoor gebruik gemaakt van de WISC-V. 


Belevingsonderzoek (als onderdeel van het therapeutisch proces): Doorheen enkele therapiesesses wordt gepeild naar het emotioneel functioneren van het kind. We bekijken hoe het kind zich voelt, hoe hij zichzelf en zijn gezin beleeft, de aanwezigheid van angsten of bezorgdheden, enz. Er wordt vaak gebruik gemaakt van belevingsonderzoek om een beter beeld te krijgen van het kind voorafgaand of tijdens het therapeutisch proces. De resultaten van dit onderzoek worden niet in een verslag weergegeven aangezien het gevoel van een kind een tijdelijk en persoonlijk gegeven is.


Opvoedingsondersteuning

Samen met de ouders gaan we op zoek naar technieken om moeilijkheden in de opvoeding aan te pakken. Deze opvoedingsvragen kunnen over verschillende thema's gaan zoals slapen, eten, zindelijkheid, driftbuien, enz. 


Indien nodig of gewenst kan er steeds overleg gepland worden met andere instanties (CLB, school, enz.).